Ο δικηγόρος, Κώστας Ντάλτας, και ο καθηγητής ΕΜΠ, Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών, Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, μίλησαν στην πρωινή εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» για το μοιραίο πολύνεκρο ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου.
Στη δομή της Αθήνας θα συνεχιστεί η ζωή των διασωθέντων από το πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου, που άφησε πίσω του 78 νεκρούς και εκατοντάδες αγνοούμενους.
Οι πρόσφυγες που κατάφεραν να μείνουν ζωντανοί από το ναυάγιο του αλιευτικού σκάφους -που ξεκίνησε από την Αίγυπτο και με ενδιάμεσο σταθμό το Τομπρούκ είχε προορισμό την Ιταλία- αναμένεται να ξεκινήσουν το ταξίδι από την Καλαμάτα προς την Αθήνα μετά τις 08:30 το πρωί.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των προσφύγων, τα άτομα που επέβαιναν στο μοιραίο σκάφος ήταν πάνω από 730 – 750 άτομα ενώ 560 άτομα ακόμη αγνοούνται.
Ο καθηγητής ΕΜΠ, Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών, Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, είπε πως η εκτίμησή του ήταν σωστή για τα άτομα που επέβαιναν ενώ τόνισε πως όσοι ήταν στα αμπάρια δεν θα βγουν στην επιφάνεια καθώς είναι εγκλωβισμένοι.
«Η ευθύνη της επιχείρησης είναι του κράτους που έχει το FIR και της Frontex»
Ο δικηγόρος, Κώστας Ντάλτας, είπε πως είναι απάνθρωπο να αποδίδει κάποιος ευθύνες στο Λιμενικό αυτή τη στιγμή ενώ ξεκαθάρισε πως με βάση τις διεθνείς συνθήκες πως όποιος έχει το FIR των χωρικών, έχει υποχρέωση έρευνας και διάσωσης.
«Η Ελλάδα έχει επικυρώσει τη σύμβαση από το 1996. Έξι χώρες δεν το έχουν επικυρώσει. Η σύμβαση αυτή μαζί με το FIR σε υποχρεώνει όταν υπάρχει κίνδυνος ζωής στη θάλασσα να γίνει επιχείρηση έρευνας και διάσωσης είτε το θέλει το σκάφος είτε όχι. Όταν είναι διεθνή τα ύδατα, τότε αρμοδιότητα να επέμβει έχει η χώρα που ανήκει η σημαία του σκάφους αλλά το σκάφος δεν είχε σημαία. Η διεθνείς συνθήκες λένε πως όποιος έχει το FIR των χωρικών, έχει υποχρέωση έρευνας και διάσωσης. Η Frontex, η δουλειά της είναι να πρέπει βοήθεια. Η ευθύνη της επιχείρησης είναι του κράτους που έχει το FIR και της Frontex. Όταν υπάρχει κίνδυνος ζωής πρέπει να υπάρξει διάσωσης».
«Διερχόμενο σκάφος, κατά τη γνώμη μου, προκάλεσε κυματισμό που οδήγησε στην ανατροπή»
Ο κ. Γρηγόρης Γρηγορόπουλος είπε πως ο κίνδυνος δεν ήταν ορατός ενώ απέκλεισε το ενδεχόμενο να προκλήθηκε το ναυάγιο από το σχοινί που πέταξε το Λιμενικό.
«Το σκάφος είχε πρόβλημα ευστάθειας αλλά αυτό διαπιστώνεται εάν το δει. Το σκάφος είχε και πρόβλημα μηχανής εκείνη τη στιγμή. Ο καπετάνιος δηλώνει βλάβη και δηλώνει πως το φτιάχνει μόνος του. Η γνώμη μου είναι πως εάν ήταν στα ύδατα της Ιταλίας θα δεχόντουσαν τη βοήθεια. Εδώ ο κίνδυνος δεν ήταν ορατός. Για εμένα το Λιμενικό δεν έπρεπε να παρέμβει από τη στιγμή που ο καπετάνιος είπε πως δεν χρειάζεται βοήθεια. Δυνατότητα μετατόπισης δεν υπήρχε έτσι όπως ήταν στοιβαγμένοι. Δεν νομίζω πως το ναυάγιο έγινε λόγω του σχοινιού που πέταξε το Λιμενικό. Διερχόμενο σκάφος, κατά τη γνώμη μου, προκάλεσε κυματισμό που οδήγησε στην ανατροπή. Το πλοίο βυθίστηκε σε δευτερόλεπτα».
«Όλα τα πλωτά και τα αεροσκάφη έχουν κάμερες που μεταδίδουν την εικόνα ζωντανά»
Ο Κώστας Ντάλτας είπε πως όλα τα πλωτά και τα αεροσκάφη έχουν κάμερες που μεταδίδουν την εικόνα ζωντανά και πως θα έπρεπε να έχει δοθεί το υλικό ή να δοθεί ην εξήγηση του γιατί δεν υπήρξε.
«Ένα πλοίο ακυβέρνητο πάνω στην θάλασσα, δεν χρειάζεται γνώσεις για να καταλάβει κάποιος πως είναι σε κίνδυνο. Εύχομαι η χώρα μου να μην έχει ευθύνη και στο τέλος της ημέρας η δικογραφία να λέει πως δεν είχαμε ευθύνη. Τα σκάφη της Frontex έχουν κάμερες. Επομένως, θα πρέπει σίγουρα να υπάρχει ή εάν δεν υπάρχει το βιντεοληπτικό υλικό θα έπρεπε να δοθεί μία εξήγηση γιατί δεν υπήρξε. Το γνωρίζω γιατί είχαμε μία υπόθεση παλιά όπου είχα 8 ώρες λήψη από κάμερα αεροσκάφους. Όλα τα πλωτά και τα αεροσκάφη έχουν κάμερες που μεταδίδουν την εικόνα ζωντανά».
Ο Γρηγόρης Γρηγορόπουλς είπε πως η Frontex μέχρι την ώρα που ανέλαβε μία φρεγάτα, εκείνη ήταν υπεύθυνη για την επιχείρηση.
«Το σκάφος το παρακολουθούσαν σε όλη τη διαδρομή. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες εμπλοκής. Η Frontex είναι αυτή που εμποδίζει τη διέλευση βαρκών ανάμεσα στα νησιά της Ελλάδας και στην Τουρκία. Οι Ιταλοί ήταν ενήμεροι».