Η Dorna εξετάζει έναν συμβιβασμό

MotoGP, αδιέξοδο για παραχωρήσεις σε Honda και Yamaha

Η Ducati φέτος στο MotoGP αλλά και στα WorldSBK, τα δύο κυριότερα Παγκόσμια Πρωταθλήματα μοτοσυκλέτας, κέρδισε τα πάντα! Το “Τριπλό Στέμμα” (Πρωτάθλημα Οδηγών, Κατασκευαστών και Ομάδων) πήγε στο μικρό εργοστάσιο του Borgo Panigale στην Μπολόνια και οι αντίπαλοι σίγουρα αισθάνονται άβολα.

Την ίδια στιγμή οι παραδοσιακά μεγάλες δυνάμεις της αγωνιστικής μοτοσυκλέτας, η Honda και η Yamaha, διανύουν την χειρότερη περίοδο της ιστορίας τους, ειδικά στο MotoGP, όπου είναι στις δύο τελευταίες θέσεις της βαθμολογίας των Κατασκευαστών, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ άλλοτε στην ιστορία.

Έτσι ο επικεφαλής της Dorna, του οργανωτή των δύο Πρωταθλημάτων, ο Carmelo Ezpeleta θέλει να βοηθήσει την Honda και την Yamaha με παραχωρήσεις για το 2024. Αλλά η KTM και η Aprilia θα προτιμούσαν να σταματήσουν την κυριαρχία της Ducati.

Ποιος θα μπορούσε λοιπόν να είναι ο συμβιβασμός;

Η κατάσταση σχετικά με τις παραχωρήσεις που θα παρασχεθούν στην Honda και την Yamaha το 2024 συνεχίζει να είναι ακανθώδης. Δεν είναι μυστικό ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dorna, Carmelo Ezpeleta, θα ήθελε να βοηθήσει τους Ιάπωνες κατασκευαστές να καλύψουν τη διαφορά με τους Ευρωπαίους, ωστόσο, η Ένωση Κατασκευαστών MSMA, αγωνίζεται να βρει μια ομόφωνη συμφωνία για το θέμα, με την Aprilia και την KTM που, σύμφωνα με όσα ανέφεραν οι συνάδελφοί μας στο Speedweek, θα προτιμούσαν να εμποδίσουν την Ducati αντί να παρέχουν πλεονεκτήματα στους Ιάπωνες κατασκευαστές.

Ήδη με την ευκαιρία της επίσκεψής του στο Misano, ο Pit Beirer, Διευθυντής Motorsport της Pierer Mobility Group (KTM & GASGAS), ήθελε να υπογραμμίσει πώς το χάσμα μεταξύ της Ducati και των υπόλοιπων ομάδων ήταν μεγαλύτερο από τη διαφορά μεταξύ KTM, Aprilia, Yamaha και Honda. «Εάν η Yamaha χρειάζεται παραχωρήσεις, η KTM και η Aprilia θα πρέπει να τις πάρουν επίσης. Γιατί η Yamaha μας έχει κερδίσει τρεις φορές με τον Fabio (Quartararo) στους τελευταίους έξι Αγώνες», δήλωσε ο Beirer στο Γερμανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, τονίζοντας την ανάπτυξη που πέτυχε ο κατασκευαστής της Iwata στους τελευταίους Γύρους. Δεδομένου ότι ο Quartararo πέτυχε δύο τρίτες θέσεις και δύο θέσεις στην πρώτη πεντάδα στα Grand Prix μεταξύ Ινδίας και Μαλαισίας.

«Τα τελευταία χρόνια, η Honda ίσως θα έπρεπε να είχε επενδύσει περισσότερο στην ανάπτυξη των μοτοσυκλετών παρά στους μισθούς των αναβατών», πρόσθεσε ο πρώην Γερμανός αναβάτης, μιλώντας για την κατάσταση του κατασκευαστή του Τόκιο, όπου σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς δεν θα δικαιούταν καμία παραχώρηση, παρά τις δυσκολίες που συνάντησε τις τελευταίες σεζόν. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Honda κατάφερε να σημειώσει δύο βάθρα το 2022, ενώ ακολούθησε και φέτος με τη νίκη του Alex Rins στο Τέξας και την τρίτη θέση που πέτυχε με τον Marc Marquez στην Ιαπωνία. Εμφάνισε επίσης κάποιες στιγμές ανταγωνιστικότητας με τον αναβάτη από την Cervera, όπως η pole position που πέτυχε στην Πορτογαλία και η έκτη και έβδομη θέση αντίστοιχα στα GP στη Buriram και στο Misano.

Μια άβολη κατάσταση για τον Ezpeleta

Δεδομένου ότι οι Ιάπωνες κατασκευαστές δεν φαίνεται να έχουν τόσο κακή απόδοση ώστε να επωφελούνται από τις παραχωρήσεις, με σκοπό την εξισορρόπηση του πρωταθλήματος, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aprilia Racing, Massimo Rivola, είχε ζητήσει να περιοριστεί ο μέγιστος αριθμός δορυφορικών ομάδων για κάθε κατασκευαστή σε δύο. Για να βάλει φρένο στην Ducati, η οποία μπορεί να συλλέξει περισσότερα δεδομένα από οποιονδήποτε άλλον για ρυθμίσεις και ελαστικά, προμηθεύοντας τις μοτοσυκλέτες της σε έως και τρεις ομάδες. Ενώ η Yamaha βρίσκεται επί του παρόντος χωρίς καμία δορυφορική ομάδα, αφού έχασε την ομάδα RNF του Razlan Razali στα τέλη του 2022, υπέρ του κατασκευαστή στο Noale.

Ο Γενικός Διευθυντής της Ducati Corse, Gigi Dall΄Igna, ωστόσο, ήθελε να επαναλάβει ότι ο αριθμός των μοτοσυκλετών δεν είναι τόσο σημαντικός όσο η ποιότητά τους, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την κατάσταση του κατασκευαστή στο Veneto.

«Η Aprilia δεν είχε δορυφορική ομάδα το 2022, αλλά πάλεψε για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το 2023 δημιουργεί μια δορυφορική ομάδα για πρώτη φορά, αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι είχε ως αποτέλεσμα να γίνει ισχυρότερη», είπε ο μηχανικός, τα λόγια του οποίου αντικατοπτρίζονται στο γεγονός ότι η Dorna υποστηρίζει κάθε κατασκευαστή MotoGP που προμηθεύει μια δορυφορική ομάδα με 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, αλλά δεν προβλέπονται επιπλέον χρήματα για τη δεύτερη και την τρίτη δορυφορική ομάδα, επομένως η Ducati δεν παίρνει περισσότερα χρήματα από τους άλλους κατασκευαστές, απλά είναι η πρώτη επιλογή από τις ιδιωτικές δορυφορικές ομάδες που θέλουν να έχουν την καλύτερη δυνατή μοτοσυκλέτα.

Ασυμβίβαστα οράματα των ομάδων λοιπόν, που τοποθετούν τον Carmelo Ezpeleta σε μια άβολη κατάσταση. Ως κάτοχος των εμπορικών δικαιωμάτων του πρωταθλήματος, η Dorna θα ήθελε να έχει ένα θεαματικό άθλημα, αλλά ταυτόχρονα βρίσκεται στη δύσκολη θέση να πρέπει να φιλοξενήσει τις μεγάλες Ιαπωνικές εταιρείες, για οικονομικούς λόγους και στην αδυναμία να υποβιβάσει την Ducati για τη δουλειά που έχει κάνει.

«Σίγουρα δεν μπορούμε να τιμωρήσουμε την Ducati επειδή είναι καινοτόμος και που μελέτησε τους κανονισμούς όσο το δυνατόν καλύτερα. Κάνουν τα πάντα σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς – παραδέχτηκε ο Ezpeleta. Τώρα κάποιοι αντίπαλοί τους μας ζητούν να αφαιρέσουμε κάποια πράγματα από τη Ducati. Δεν μπορώ να πάω σε αυτούς και να τους πω, Λυπάμαι, είστε πολύ καλοί. Πρέπει να σας επιβραδύνουμε. Στην Formula 1, η Red Bull Racing δεν επιβραδύνεται, όπως η Mercedes δεν ήταν περιορισμένη για χρόνια».

Πιθανός συμβιβασμός

Για να βγει από αυτό το αδιέξοδο, ο διοργανωτής του πρωταθλήματος θα πρέπει επομένως να πάρει την κατάσταση στα χέρια του και να αναζητήσει έναν συμβιβασμό για να ικανοποιεί τους πέντε κατασκευαστές. Επομένως, η πορεία που χαράσσεται για το μέλλον φαίνεται ότι προορίζεται να δώσει πλεονεκτήματα στους Ιάπωνες κατασκευαστές και περιορισμούς στη Ducati, η οποία, κατόπιν προφανούς αιτήματος της Aprilia και της KTM, θα πρέπει να έχει μόνο 140 ελαστικά διαθέσιμα για δοκιμές ετησίως, σε σύγκριση με τα 170 των άλλων κατασκευαστών.

Η πρόταση των αντιπάλων να εκχωρηθούν λιγότερα από τα συνηθισμένα 21 ελαστικά στη Ducati το Σαββατοκύριακο για το 2024 είναι λιγότερο εφικτή, καθώς οι αναβάτες του κατασκευαστή από το Borgo Panigale θα αναγκαστούν να πραγματοποιήσουν τα χρονομετρημένα δοκιμαστικά με μεταχειρισμένα ελαστικά, αυξάνοντας τους κινδύνους. Πέραν του γεγονότος ότι οι κανονισμοί του MotoGP είναι σταθεροί μέχρι το τέλος του 2026 και δεν έχει υπάρξει ποτέ σκέψη παρέμβασης λόγω της έκδηλης ανωτερότητας ενός κατασκευαστή όπως έδειξε φέτος η Ducati.

Παραχωρήσεις υπό εξέταση για την Honda και την Yamaha το 2024:

– Η εξέλιξη του κινητήρα δεν έχει παγώσει από την αρχή της σεζόν.

– Δύο περισσότεροι κινητήρες ανά αναβάτη από τους Ευρωπαίους, δηλαδή δέκα αντί για οκτώ.

– Τέσσερις πίστες δοκιμής αντί για τρεις.

– Δύο αεροδυναμικές βελτιώσεις ανά αναβάτη ανά σεζόν αντί για μία.

– Τυχόν επιπλέον ημέρες δοκιμής για τους νέους αναβάτες, όπως η συμμετοχή στο τριήμερο τεστ των δοκιμαστών στην Sepang.

Περιορισμοί υπό εξέταση για την Ducati:

– Δύο αντί για έξι έκτακτες συμμετοχές (wild cards) ανά έτος (ή καμία), έτσι ώστε να μην υπάρχουν εννέα Ducati από 23 εκκινούντες, όπως στην Sepang.

– 140 αντί για 170 ελαστικά ανά σεζόν.

 

mgp.gr